hotline
darcekovy-kupon

Najbližšie tréningy

Vyberte si termín tréningu

Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?

Ako zvládnuť pretáčavý šmyk?

 

 

Za volantom toho človek zažije veľa. Na mysli mám nespočetné množstvo dopravných situácií, ktoré je nutné riešiť. Niektoré zvládneme tak akosi podvedome, no sú aj také, pri ktorých “kolabujeme“. Vtedy zvyčajne zastavíme na najbližšom parkovisku, trasúcimi rukami si utierame spotené čelo, prípadne meníme spodné prádlo. Jednou z takých situácií je náhly pretáčavý šmyk, alebo ľudovo povedané “hodiny”. To je situácia, keď sa vás zadok vlastného auta snaží predbehnúť a vy chvíľu neviete, kde je “sever”. 

 

Nech je už príčina vzniku pretáčavého šmyku akákoľvek (vysoká rýchlosť v zákrute, prudké podradenie, prípadne kombinácia viacerých), isté je, že ide o jednu z najnebezpečnejších situácií aké môžeme v premávke zažiť. Prečo? Je pomerne veľká pravdepodobnosť, že ak narazíte, tak to nebude predkom auta ale bokom, kde sú deformačné zóny veľmi malé a teda následky oveľa závažnejšie. 

 

Pár dôležitých faktov k autám:

 

  1. Pretáčavý šmyk môže dostať auto s pohonom ktorejkoľvek nápravy. Je mýtus, že sa to môže stať len autu s pohonom zadnej nápravy. Rovnako neplatí, že tento šmyk nezažije ten, kto si kúpi pohon oboch náprav (4x4). Fyzika prosto platí pre všetkých. 
  2. Je tiež isté, že ho dostanú všetky autá bez ohľadu na umiestenie motora. Je jedno, či máte motor vzadu, alebo vpredu.
  3. Ak máte auto vyrobené po 1.11.2014, určite je vybavené stabilizačným systémom. Neznamená to ale, že pretáčavý šmyk nemôžete dostať. Môžete, no aspoň máte istotu, že vám bude systém zo všetkých síl pomáhať.

 

Čo teda ako vodič pri pretáčavom šmyku môžem, resp. musím urobiť:

 

  1. Správne sedieť. Správny posed za volantom je veľmi dôležitý okrem iného aj preto, aby som šmyk dostatočne včas spozoroval. Ak totiž za volantom “ležím”, auto dobre nevnímam a pretáčavý šmyk spozorujem neskoro. Ak sa zadok auta zatočí za určitú hranicu, nemám šancu dostať ho opätovne pod kontrolu;
  2. Urobiť rýchly manéver na volante tzv. “kontra”, alebo natočenie volantu proti natáčajúcemu sa zadku auta.  Musí byť veľmi rýchla a musí prísť včas. Opäť, súvisí to s predchádzajúcim bodom. Ak začnem s volantom točiť neskoro, alebo pomaly, som bez šance. Rýchlosť a presnosť je kritická. Základom je správne narábanie/ rúčkovanie s volantom;
  3. Ak mám auto s manuálnou prevodovkou, stlačím spojku. Ak mám automat, stačí dať nohu z plynu.

 

Dostať pretáčavý šmyk v premávke nechce nikto. Ak ho však dostanem, treba byť pripravený ho správne zvládnuť. Preto je nácvik tohto manévru súčasťou našich tréningov INTENSIV a ADVANCED, kde sa mu venujeme veľmi podrobne. 

 

Peter Krištín, inštruktor SuperDRIVE